Relacja ze spotkania KUEK w Warszawie 09.05.2019 "Jak komunikować zmiany i pociągać za sobą ludzi - ukryta moc Twojej historii" Magdalena Petryniak CEO Story Seekers Poland


2019-05-14

"Żeby zapalać ludzi do działania, samemu trzeba płonąć". Liderzy używają do tego historii i pociągają za sobą ludzi. jak komunikować zmiany i pociągać za sobą ludzi. [Magdalena Petryniak CEO Story Seekers Poland]

Jakie znaczenie w naszym życiu mają historie? W dawnych czasach to na opowieściach i przekazach ustnych bazowało przekazywanie wiedzy kolejnym pokoleniom. Dziś dzielenie się historiami swoimi i innych ludzi może być narzędziem budowania zaufania miedzy ludźmi, a także rozwijania korzystnych dla wszystkich stron relacji. Szczera komunikacja oparta na zrozumieniu ludzkich emocji pomaga również liderom przeprowadzać trudne zmiany.  Modne dziś w biznesie określenie storytelling to jednak coś więcej niż opowiadanie historii. To także aktywne słuchanie i branie pod uwagę ludzkich emocji.  

O sile historii w dokonywaniu zmian opowiedziała na naszym ostatnim spotkaniu w Warszawie Magda Petryniak, założycielka firmy Story Seekers. Magda wdraża w Polsce metodykę storytellingu wymyśloną przez Mike’a Boswortha i jest autorytetem w wykorzystaniu storytellingu w biznesie.

Na początku spotkania Magda podzieliła się z nami własną ciekawą historią z czasów studenckich. Opowiedziała o projekcie społecznym Lokal Bez Papierosa, w ramach którego powstała sieć lokali wolnych od dymu papierosowego, a nieznane szerzej stowarzyszenie nagle zyskało wpływ na państwową politykę w temacie palenia w miejscach publicznych, doprowadzając do zmiany ustawy o zakazie palenia w miejscach publicznych. Wszystko to grupa zapaleńców z Krakowa osiągnęła za sprawą historii pewnego emocjonalnego spotkania w jednej z krakowskich knajp.

Dziś Magda doskonale rozumie mechanizm, który wtedy pozwolił osiągnąć sukces i dzieli się swoją wiedzą z ludźmi biznesu i przyjaciółmi z Alma Mater. To bardzo cenna wiedza, ponieważ coraz więcej ludzi na eksponowanych stanowiskach uznaje storytelling za wyróżnik w morzu podobnych albo takich samych ofert.

Mogliśmy nie tylko poznać konkretne przykłady zastosowania storytellingu w biznesie. Magda pokazała nam również kluczowe etapy budowania dobrej historii. Pierwszy krok to odpowiedź na pytanie - dlaczego? Po co chcemy opowiedzieć daną historię? Drugie pytanie to jak? Jak opowiadać, od czego zacząć, na czym skończyć, czyli jak ma wyglądać struktura opowieści. Każdą historię warto zacząć od wprowadzenia, opisania okoliczności i przedstawienia bohatera. Następnie należy przedstawić wroga, tego co bohaterowi przeszkadza w osiągnięciu celu – często są to typowe w naszych problemy – silosowe zarządzanie, brak współpracy, nadmierne procedury. Wszystko to prowadzi do punktu zwrotnego  i rozwiązania, które bohater zastosował, by pokonać trudności. Wreszcie dopiero koniec historii powinien być skoncentrowany na przedstawieniu efektów i morału.

Przydatną praktyczną wskazówką, jaką otrzymaliśmy od Magdy, jest zbudowanie własnej biblioteki historii, z której moglibyśmy wyjmować odpowiednie story w zależności od potrzeby i okoliczności.

1)      Kogo reprezentuję i dlaczego tu pracuję (historia ambasadorów)?

2)      Historia punktów przełomowych (co doprowadziło mnie do miejsca, w którym jestem?)

3)      Zdarzenie, które zmieniło mój punkt widzenia

4)      Historia porażki

5)      Historia sukcesu mojego klienta

6)      Historia udanego projektu zmiany (będącego skutkiem niestandardowego myślenia)

7)      Osoba/mentor, który zmienił we mnie jak najwięcej

8)      Moment w karierze, w którym zdobyłem najcenniejszą lekcję

9)      Historia założycielska (ważna dla przedsiębiorców)

10)   Wizja przyszłości

Własną bibliotekę można uzupełniać nowymi ciekawymi historiami.

Historia jest potężną siłą budowania zaufania, a ludzie idą za tymi, którym ufają. Jedną z najważniejszą walut w przyszłości będzie autentyczność.

Katarzyna Piłat




<- Wstecz do: Aktualności

Aktualności